Proszę czekać...
zamknij

Firmy w kategoriach

Dlaczego witamina D jest tak ważna dla zdrowia

Witamina D - istotna dla organizmu człowieka

Większość witamin i mikroelementów niezbędnych dla organizmu można dostarczyć wraz z pożywieniem. Wyjątkiem jest witamina D, która tak naprawdę jest substancją o hormonu i powstaje w skórze pod wpływem działania promieni słonecznych. Wystarczającą ilość tej witaminy organizm może więc sam wyprodukować, ale tylko pod warunkiem, gdy skóra wystawiana jest na słońce.

Szacuje się, że już 20 minut dziennie przebywania na zewnątrz przy ładnej pogodzie może pokryć dobowe zapotrzebowanie organizmu na tę witaminę. Ze względu na klimat, mieszkańcy wielu krajów cierpią na niedobór D3, zwłaszcza w okresie zimowym, gdy nasłonecznienie jest zdecydowanie zbyt słabe. Do grupy tych krajów należy także Polska, zaś specjaliści twierdzą, że zbyt mały poziom tej witaminy może dotyczyć nawet 90% obywateli.

Witamina słońca

Tymczasem D3 jest niezbędna do prawidłowej pracy całego organizmu. Zwłaszcza badania z ostatnich lat wykazały jak ogromną rolę pełni tzw. witamina słońca. Przede wszystkim dzięki niej lepiej wchłania się wapń i fosfor, które są budulcem układu kostnego. Osoby dorosłe mające zbyt niski poziom witaminy narażone są na zachorowanie na osteoporozę, zaś dzieciom grożą zniekształcenia kości i krzywica. Według specjalistów, D3 ma także wpływ na układ immunologiczny człowieka, gdyż przy jej niedoborze częściej występują infekcje i rozwijają się choroby autoimmunologiczne (np. toczeń, stwardnienie rozsiane).

Utrzymywanie odpowiedniego poziomu tej witaminy może zapobiec chorobom układu krążenia (zawały, udary mózgu, nadciśnienie tętnicze), rozwijaniu się nowotworów (m.in. jelita grubego, piersi i prostaty), cukrzycy typu 2, a także chorobom hormonalnym, zwłaszcza choroby Hashimoto. Naukowcom udało się także udowodnić związek niedoboru D3 z częstszym występowaniem niektórych chorób psychicznych, takich jak depresja, nerwica lękowa, schizofrenia. Niewątpliwie „witamina słońca” jest niezwykle ważna dla zdrowa, dlatego latem nie należy nadmiernie unikać słońca, zaś w okresie o niskim nasłonecznieniu, warto sięgać po suplementy diety, które uzupełnią niedobór D3.